Jezelf kennen en kinderen begrijpen is waar groei echt tot bloei komt.

-Marissa-

Werkwijze
Pedagogisch professionals

Opstellingen en systemisch werk is een manier om inzicht te krijgen in een systeem, zoals oa. een gezin, groep, klas of team. 

We zoomen uit naar het geheel en er wordt gekeken naar welke onbewuste patronen geleid hebben tot de situatie. Tevens maken we gebruik van mijn ruime pedagogische kennis en ervaring, wat het systemisch werken extra verdieping geeft, het inzichtelijk en praktisch toepasbaar maakt.

Jouw vraagstuk wordt helder gemaakt door vloerankers, voorwerpen in de ruimte of poppetjes/voorwerpen op tafel neer te zetten. Door naar dit beeld te kijken, het te ervaren en letterlijk stappen te zetten, krijg je nieuwe inzichten waardoor je voorgoed anders gaat denken, kijken en doen.

Een opstelling en systemisch werk kan over van alles gaan zoals: opvallend/lastig gedrag kind,  groeps/gezinsproblematiek, vragen over professioneel handelen, probleemgedrag in de groep, iets in jezelf etc.  

Opstellingen en systemisch werk helpen je persoonlijk en professioneel te groeien, helpt je steviger te staan, meer kennis, inzicht en overzicht te krijgen in je klas, leerling, casus, gezin, groep of team. Je zult anders gaan handelen en denken, waardoor de situatie blijvend verandert en je als professional meer in je kracht komt te staan. 

"Werken vanuit de kern,
daar ligt de oplossing voor echte verandering"

Voor: Leerkrachten, kind-, ouder-, gezinscoaches, zzp’ers pedagogische werkveld, pedagogisch medewerkers etc.

Naast de (pedagogische) coaching, training of begeleiding, leer je ook kijken vanuit een systemisch perspectief. We gaan naar jouw systeem kijken en je relatie ten opzichte van het gezin, kind(eren), groep of je klas waarmee je werkt. Dit wordt ook wel systemische pedagogiek genoemd. Hierdoor leer je jezelf, de doelgroep waarmee je werkt, en wat jou daarbij beïnvloedt, beter begrijpen. Je zult gaan kijken en handelen vanuit een ander perspectief en met de extra pedagogische kennis kom je steviger te staan, blijf je beter in balans, loop je minder snel ‘leeg’ en krijg je weer meer werkplezier.

Voor: Schoolleiders, IB’ers, leidinggevende kinderopvang en pedagogisch coaches

Je leert over de invloed van systemen, zoals je team en de organisatie en ontdekt wat ze nodig hebben om te groeien. Vanuit dit systemische perspectief krijg je meer inzicht in jezelf als IB’er, coach of leider en de plek die je inneemt in de organisatie. Je ontdekt hoe je je tot de kinderen verhoudt (ook wel systemische pedagogiek genoemd), waardoor je steviger in je werk komt te staan. Daarnaast leer je zelf de systemische visie toe te passen, hierdoor ga je problemen eerder herkennen, loopt alles soepeler, weet je beter groei, samenwerking en balans in je team en werk te creëren. 

Hoe gaat het in zijn werk?

Eerste sessie

In onze eerste sessie brengen we in kaart waar je tegenaan loopt en wat je graag (anders) wilt. We gaan meteen aan de slag.

We werken 1 op 1 en/of on-the-job (meekijken in de klas of groep).

werkwijzehoelangzand

Hoe lang

Elke 1 op 1 sessie duurt 90 minuten. Zo hebben we de tijd en ruimte om op jouw tempo tot de kern te komen.

Bij on-the-job-werken stemmen we samen de tijden af.

wooden-2562594_1920

Hoe vaak

Reken bij 1-op1 coaching op 3-5 sessies om tot inzichten en verandering te komen. 

Voor ‘Leiden met een systemische visie’ staan 5 sessies, waarin je systemisch leert kijken, denken en werken.

Het doel

Na elke sessie krijg je nieuwe inzichten en (systemische) kennis. Je leert jezelf beter kennen, staat steviger in je werk en krijgt weer meer energie en werkplezier.